Ethnomathematics approach ofmathematics's professor profile, in theindigenousschools, oftheRio Grande do Sul Northwest region

Authors

  • Camila Nicola Boeri Di Domênico Doutorado em Engenharia Mecânica, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões ‒ URI, Frederico Westphalen, RS, Brasil
  • Caliandra Piovesan Graduanda em Matemática, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões ‒ URI, Frederico Westphalen, RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117019185

Keywords:

Ethnomatematics, Education, Teacher, Indigenous

Abstract

It is known that the vision of mathematics taught in indian villages is different from taught in mainstream schools. In this sense, the ethnomathematics's work in the dialogue with indigenous peoples, isto do valorize their culture increasingly, recognizing their constructions and their cultural productions and avoiding conflicts that result from the introduction of the 'math's white' in indigenous education. Thus, this article aims to characterize the process of teaching and learning of mathematics, in the indigenous education of the various reserves in the northwestern region of the state of Rio Grande do Sul, from the perspective of ethnomathematics, highlighting the profile of the teacher. Interviewswith six math teachers of Indian schools of Iraí, LiberatoSalzano and Planaltowere performed. Many are the difficulties encountered in mathematics education in indigenous schools and, when questioned, teachers reported many. Besidesthe contents, other difficulties were highlighted as media influence, lack of concentration of students with discipline and dislike of Math. Highlights the importance of this research to the wider community, where one starts to have knowledge about the professional life of mathematics teachers in Indian schools, as well as in relation to the profile of this professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Nicola Boeri Di Domênico, Doutorado em Engenharia Mecânica, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões ‒ URI, Frederico Westphalen, RS, Brasil

Caliandra Piovesan, Graduanda em Matemática, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões ‒ URI, Frederico Westphalen, RS, Brasil

References

COSTA, W. G.; SILVA, V. L. A desconstrução das narrativas e a reconstrução do currículo: a inclusão dos saberes matemáticos dos negros e dos índios brasileiros. Curitiba: Editora UFPR, 2010. 245-260.

COSTA, W. N. G.; BORBA, M. C. O porquê da etnomatemática na educação indígena. Revista Zetetiké. Vol. 4, n. 6, jul/dez, 1996.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: Arte ou técnica de explicar e conhecer. 4ª Ed. Ática – São Paulo, 1998.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 2ª Ed. Autêntica – Belo Horizonte, 2002.

D’ANGELIS, W. R. Aprisionando Sonhos: A educação escolar indígena no Brasil. 1ª Ed. Curt Nimuendajú – Campinas, SP – 2012.

FERREIRA, E. S. Os índios Waimiri Atroari e a etnomatemática. In; Knijnik, G., Wanderer, F. e Oliveira, C. J. de (orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004.

FREIRE, J.R.B. Trajetória de muitas perdas e poucos ganhos. In: Educação Escolar Indígena em Terra Brasilis - tempo de novo descobrimento. Rio de Janeiro: Ibase, 2004.

FUNDAÇÃO NACIONAL DO ÍNDIO. Educação Escolar Indígena. Disponível em: <http://www.funai.gov.br/index.php/educacao-escolar-indigena>. Acesso em: 11 jul. 2014.

MARCILINO, O.T.; DYNNIKOV, C.M.S.S. Ensino e Aprendizagem na Educação Indígena do Espírito Santo: a Busca de um Diálogo com a Etnomatemática. In: Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, 2006.

Published

2015-08-23

How to Cite

Domênico, C. N. B. D., & Piovesan, C. (2015). Ethnomathematics approach ofmathematics’s professor profile, in theindigenousschools, oftheRio Grande do Sul Northwest region. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 19, 48–60. https://doi.org/10.5902/2236117019185