A environmental education in science museums in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117017923

Keywords:

Environmental education, environment, museums

Abstract

When addressing the issue of environmental education, it is generally agreed the concern with the environment as well as a unanimous recognition of the crucial role of education in individual and collective awareness process. Thus, this work has as main objective to discuss the relations and the applicability of environmental educationin non-formal spaces of education, offering a major focus in two museum institutions in Belo Horizonte, Minas Gerais:: Espaço do Conhecimento UFMG e Museu de História Natural e Jardim Botânico da UFMG. So, we will discuss environmental education projectsand science education that are applied in such museums, making it possible to evaluate and reflect on the social role of such spaces. Finally, we point out that environmental education it ceases to be just a "form" of education among many; is not only a tool for solving problems or environmental management, it is therefore an essential dimension of basic education with regard to a group of interactions that underlies the personal and social development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas de Lima Fernandes Padoan, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG

Bacharel em Ciências Socioambientais. Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFMG.

References

CCPL. Circuito Cultural Praça da Liberdade. Espaço do Conhecimento UFMG. Disponível em: < http://circuitoculturalliberdade.com.br/plus/modulos/listas/?tac=espaco&id=7#/informacao > Acesso em: 09/04/2015.

ESPAÇO DO CONHECIMENTO UFMG. Sobre o Espaço. Disponível em: < http://www.espacodoconhecimento.org.br/ > Acesso em: 09/04/2015.

GUIMARÃES, MAURO; VASCONCELLOS, Maria. Relação entre educação ambiental e educação em ciências na complementaridade dos espaços formais e não formais de educação. In: Educar, Editora UFPR, n. 27, p. 147 – 162.Curitiba, 2006.

ICOM. Definição de instituições museológicas. Disponível em: < http://pt.wikipedia.org/wiki/International_Council_of_Museums > Acesso em: 09/04/2015.

JACOBI, PEDRO. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. In: Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205, março/2003.

MHNJB/UFMG. O museu. Disponível em: < http://www.mhnjb.ufmg.br/omuseu.html> Acesso em: 13/04/2015.

SAMPAIO, SHAULA. GUIMARÃES, LEANDRO. Educação ambiental: Tecendo trilhas, escriturando territórios. In: Educação em revista. Nº 03, v. 25, p. 353-368. Belo Horizonte, dez. 2009.

SAUVÉ, LUCIE. Educação ambiental: possibilidades e limitações. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317 – 322, maio/ago. 2005.

Published

2015-08-06

How to Cite

Padoan, L. de L. F. (2015). A environmental education in science museums in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 19(3), 629–638. https://doi.org/10.5902/2236117017923

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATION