Integral education a full-time: planning as a tool in management

Authors

  • Sergio Begnini Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.
  • Andreia Casagrande Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117015089

Keywords:

Planning, Integral Education, Challenge.

Abstract

The school manager is responsible for the administrative side of the school, however your main responsibility is to turn our attention to the subject of the existence of school learners. This study allows to deepen the understanding of organizational and environmental reality of the school, from a real case. The main goal is to present to the unit managers of integral education, tools that assist in the construction of strategic planning for better management of schools. The research is characterized by an exploratory, descriptive and conclusive character approach. For data collection structured questionnaires were used. Data were tabulated and analyzed using the SWOT matrix. After it was built the plan of actions, which show suggestions to put into practice. The research identified a need to qualify the managers in order to identify and overcome existing challenges and the need for strategic planning in everyday school life. We conclude that there is a great way to go and several barriers to overcome, especially in planning actions that will be implemented in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sergio Begnini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Mestrando em Gestão e Desenvolvimento Regional na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Especialista em Educação Integral pela Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS. Bacharel em Administração.

Andreia Casagrande, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ

Mestranda em Políticas Sociais e Dinâmicas Regionais na Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ. Especialista em Gestão Empresarial. Bacharel em Administração.

References

ALONSO, M. O papel do diretor na administração escolar. São Paulo: Difel, EDUC, 1976.

BATEMAN, T.; SNELL, S. Administração: Liderança e Colaboração no Mundo Corporativo. 6. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2007.

BRASIL, Casa Civil. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 05 mai. 2014.

CASAGRANDE, A.; BEGNINI, S. Eficácia da Administração Escolar: um desafio aos sistemas de educação. Interface Acadêmica. Concórdia, n. 1, v. 2, p. 171-181, 2007.

CHIAVENATO, I. Administração nos Novos Tempos. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

COLOMBO, S. S. Gestão Educacional: Uma nova visão. São Paulo: Artmed, 2004.

DAFT, R. Administração. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

GAMA, A. S.; FIGUEIREDO, S. A. O planejamento no contexto escolar. Disponível em: <http://www.uems.br/na/discursividade/Arquivos/edicao04/pdf/05.pdf>. Acesso em: 09 jul. 2014.

GOMES, A. L. A educação Integral e a Implantação do Projeto Escola Pública Integrada. Dissertação (Mestrado). UNESC, 2007.

GÓMEZ-GRANELL, C.; VILA, I. A cidade como projeto educativo. Pátio: revista pedagógica. Porto Alegre, n. 51, p. 16-19, ago./set. 2009.

KLUYVER, C. A.; PEARCE II, J. A. Estratégia: Uma visão executiva. 2. ed. São Pulo: Pearson, 2007.

LIMA, S. Apenas o professor pode atuar na educação integral? Pátio: revista pedagógica. Porto Alegre, n. 51, p. 34-37, ago./out. 2009.

LOPES, E. M. T.; FILHO, L. M. F.; VEIGA, C. G. 500 anos de educação no Brasil. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

LÜCK, H. Gestão escolar e formação de gestores. Revista Em Aberto. Brasília, vol 17, n. 72, p. 11-33, 2000.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Educação Integral: Texto referência para o debate nacional. Brasília: MEC, Secad, 2009.

MOLL, J. Um paradigma contemporâneo para educação integral. Pátio: revista pedagógica. Porto Alegre, n. 51, p. 12-15, ago./set. 2009.

OLIVEIRA, D. P. R. Planejamento estratégico: Conceitos, metodologia e práticas. 22. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

PARO, V. H. Gestão escolar, democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2007.

PERFEITO, C. D. F. Planejamento estratégico como instrumento de Gestão Escolar. Educ. bras. Brasília, vol 29 ns. 58e59, p. 49-61, jan/dez 2007.

ROBBINS, STEPHEN P.. Administração: mudanças e perspectivas. São Paulo: Saraiva, 2000.

VALERIANO, DALTON. Moderno gerenciamento de projetos. São Paulo: Pearson, 2005.

Published

2015-02-02

How to Cite

Begnini, S., & Casagrande, A. (2015). Integral education a full-time: planning as a tool in management. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 18(4), 1430–1442. https://doi.org/10.5902/2236117015089

Issue

Section

ARTICLES