The challenge of the university training environmentalization

Authors

  • Vania Silva de Souza Bilert Universidade Estadual do Centro-Oeste

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117013862

Keywords:

Environmental, University, Problematic.

Abstract

For a long time the environmental issues were addressed in isolation, with respect to social, economic, cultural factors, among others. However, in recent decades the concern with environmental issues began to insert themselves into curricular areas of several educational institutions, notably the University. In this sense, the objective of this study is to analyze how the incorporation of environmental issues in the process of university education in the spheres of education, research and extension occurs. The study is characterized as a case study with a qualitative approach, and data collection was conducted through interviews. As a locus of research, we selected a state public university of Paraná. The results indicated that the environmental discussion in the university is still a new process, filled with challenges and desires of the individuals involved, but that is initiating the demands for environmental training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vania Silva de Souza Bilert, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Mestre em Desenvolvimento Regional pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR, professora do Departamento de Secretariado Executivo da Universidade Estadual do Centro Oeste do Paraná – UNICENTRO.

References

BARDIN, I. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições Setenta, 1994.

BARTHOLO JR, Roberto S; BURSZTYN, Marcel. Prudência e Utopismo: Ciência e Educação para a Sustentabilidade. In: BURSZTYN, Marcel (org.) 2. ed. São Paulo: Cortez/UNESCO, 2001.

FARIAS, C. R. O. A produção da política curricular nacional para a Educação Superior diante do acontecimento ambiental: problematizações e desafios. 2008. 215 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.

GUERRA, A. F. S. et al. Educação para a sustentabilidade: uma proposta de ambientalização curricular nos cursos de licenciatura e na formação para educação básica. In: LEME, P. C. S.; PAVESI., A.; ALBA, D.; GONZÁLEZ., M. J. D.. (Org.). Visões e experiências ibero-americanas de sustentabilidade nas universidades 1 ed. Madrid: Alambra, 2012, v. 1, p. 211-217.

HAIR JR, J. F. et al. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre : Bookman, 2005.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W. ; GASKELL, G. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: RJ. Vozes, 2002. p. 90-113.

LEFF, E. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 5ª ed., Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2001.

LEME, P. C. S. et al. Visões e experiências ibero-americanas de sustentabilidade nas universidades. 1 ed. Madrid: Alambra, 2012, v. 1.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetórias e fundamentos da educação ambiental. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PAVESI. A. Uma abordagem prática da ambientalização curricular: a experiência da escola de engenharia de São Carlos (EESC-USP). In: LEME, P. C. S.; PAVESI, A.; ALBA, D.; G., M. J. D.. (Org.). Visões e experiências ibero-americanas de sustentabilidade nas universidades. 1 ed. Madrid: Alambra, 2012, v. 1, p. 151-157.

RICHARDSON, R.J. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas. 3ª ed. revista e ampliada. São Paulo, Ed. Atlas, 1999.

SACHS, I. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Coleção Ideias Sustentáveis. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.

SORRENTINO, M. et al. Universidade, educação ambiental e políticas Públicas. In: LEME, P. C. S.; PAVESI, A.; ALBA, D.; G., M. J. D.. (Org.). Visões e experiências ibero-americanas de sustentabilidade nas universidades. 1 ed. Madrid: Alambra, 2012, v. 1, p. 19-27.

TONSO, S. A ambientalização da universidade e a extensão Universitária. In: LEME, P. C. S.; PAVESI., A.; ALBA, D.; GONZÁLEZ., M. J. D.. (Org.). Visões e experiências ibero-americanas de sustentabilidade nas universidades. 1 ed. Madrid: Alambra, 2012, v. 1, p. 65-70.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2014-09-01

How to Cite

Bilert, V. S. de S. (2014). The challenge of the university training environmentalization. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 18(3), 1154–1161. https://doi.org/10.5902/2236117013862

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.