FACTORS TO CERTIFIED FOOD CONSUMPTION IN BRAZIL

Authors

  • Joice Zagna Valent Universidade federal do Rio Grande do Sul
  • Tatiana Regina Vieira Universidade federal do Rio Grande do Sul
  • Adriano Bruzza Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Renata Gonçalves Rodrigues Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Andrea Polidori Celia Universidade de Passo Fundo
  • Verônica Schmidt Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117013094

Keywords:

Certification, foods, consumer profile.

Abstract

Agri-food products diversity and contemporary problems of food safety are leading to an uncertainty about the quality of products along the production chain. In this regard, the present study aimed to identify main factors in decision making of certified products consumers. To this effect, was performed a non-probabilistic sampling survey by sending an online questionnaire answered by 220 people. Among the factors that determine certified products consumption are monthly income, educational level and number of people in the family. The high price is considered as one of the barriers to certified products consumption. It was found that there are consumers who do not know what certification is. This fact constitutes an obstacle on certified products buying decision. Studies show an increase in importance when consumers attach to certification after educational campaigns. In this sense, it is necessary to develop information and awareness campaigns of the characteristics of certified products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joice Zagna Valent, Universidade federal do Rio Grande do Sul

Bióloga, Mestranda do Programa de Pós-graduação em Agronegócios. Professora da rede estadual de ensino fundamental

Tatiana Regina Vieira, Universidade federal do Rio Grande do Sul

Graduanda em Medicina Veterinária, bolsista de Iniciação Científica CNPq/UFRGS

Adriano Bruzza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Médico Veterinária e Engenheiro Agrícola, mestrando do Programa de Pós-graduação em Ciências Veterinárias, UFRGS

Renata Gonçalves Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Administradora de Empresas, Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Agronegócios.

Andrea Polidori Celia, Universidade de Passo Fundo

Engenheira Agrônoma, Mestre em Agronegócios, professora da UPF

Verônica Schmidt, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Médica Veterinária, doutora em Ciências Veterináias (UFRGS). Professora da Faculdade de Veterinária da UFRGS

References

ALCANTARA, N.B.; MOURAD, C.B.; CUNHA, C.F.; BIBANCOS, M. A opinião dos consumidores sobre os selos de qualidade de alimentos das redes de varejo. In: 11º SEMEAD, 2008, São Paulo/SP. Disponível em: <http://www.ead.fea.usp.br/semead/11semead/resultado/an_resumo.asp?cod_trabalho=637>. Acesso em: 27 fev. 2014.

ARBAGE, A.P. et al. Comportamento de compra dos consumidores de produtos coloniais na região Central do Rio Grande do Sul. In: 45º SOBER, 2007, Londrina/PR.

AZAMBUJA, R.M.; SANTOS, D.V. Potencialidade de ovinos para abate no Rio Grande do Sul. Informativo Técnico DPA, v.1, n.1, p.3-5, 2010.

BARCELLOS, J.O.J. et al. Consumer perception of Brazilian traced beef. Revista Brasileira de Zootecnia, v.41, n.3, p.771-774, 2012.

BARROS, J.D.S.; FREITAS, L.S. Rotulagem ambiental: um estudo sobre os fatores de decisão de compra de produtos orgânicos. In: VII SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO DE TECNOLOGIA, 2010. Disponível em: <http://www.aedb.br/seget/artigos10/459_Rotulagem%20versao%20final%20com%20autores.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2014.

BRISOLA, M.V.; ESPÍRITO SANTO, E.; PALUDO, M.T.A. O interesse do consumidor da cidade de Brasília pela rastreabilidade da carne bovina. In: IV CONGRESSO INTERNACIONAL DE ECONOMIA E GESTÃO DE REDES AGROALIMENTARES, 2003, Ribeirão Preto/SP.

CAETANO, M.R.; VALENTE, A.L.E.F. Construção social da qualidade: um estudo de caso sobre o consumo de queijos artesanais em Brasília. In: VIII CONGRESO LATINOAMERICANO DE SOCIOLOGIA RURAL, 2010. Porto de Galinhas, Pernambuco.

CERVO, A.L.; BERVIAN, P.A. Metodologia Científica. São Paulo: McGraw-Hill, 1983.

CHANG, H.S.; ZEPEDA, L. Consumer perceptions and demand for organic food in Australia: Focus group discussions. Renewable Agriculture and Food Systems, v.20, n.3, p.155–167, 2005.

DIGIOVANI, M.S. Certificação, rastreabilidade e normatização. Boletim Informativo da FAEP, n.705, p.8, 2006.

DRIES, L.; MANCINI, M.C. (Coord.). Food quality assurance and certification schemes. Bruxelas: European Community, 2006.

DUBOIS, B. Compreender o consumidor. Lisboa: Dom Quixote, 1993.

FREITAS, H.; OLIVEIRA, M.; SACCOL, A.Z.; MOSCAROLA, J. O método de pesquisa survey. Revista de Administração, v. 35, n. 3, p.105-112, 2000.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GONÇALVES, A.A.; PASSOS, M.G.; BIEDRZYCKI, A. Percepção do consumidor com relação à embalagem de pescado: estudo de caso com os alunos do curso de engenharia de alimentos. Estudos Tecnológicos, v.5, n.1, p.14-32, 2009.

GRUNERT, K.G. Food quality and safety: consumer perception and demand. European Review of Agricultural Economics, v.32, n.3, p.369–391, 2005.

KIMURA, A.H. Between technocracy and democracy: An experimental approach to certification of food products by Japanese consumer cooperative women. Journal of Rural Studies, v.26, p.130–140, 2010.

KUNESKI, M.; CAZELLA, A.A.; KARAM, K.F. Apoio a consumidores de produtos agroecológicos na região da grande Florianópolis. Revista Eletrônica de Extensão – UFSC, v.1, n.1,2004.

LOMBARDI, M.S.; MOORI, R.G.; SATO, G.S. Estudo exploratório dos fatores relevantes na decisão de compra de produtos orgânicos. Revista de Administração Mackenzie, v.5, n.1, p.13-34, 2004.

LOMBARDI, M.F.S. et al. Consumer Behavior for organic products in Botucatu – SP. Ribeirão Preto: USP, 2007.

OLIVEIRA, E.S.; RIBEIRO, M.B.; NOBRE, S.M.; SOUSA, F.R. Perfil, hábitos e atitudes do consumidor de carne bovina mirandesa. In: VIII COLOQUIO IBÉRICO DE ESTUDIOS RURALES, 2010.

RINALDI, R.N.; RAMOS, M.J.; FALCÃO, G.P. Percepções do consumidor relacionadas à qualidade e segurança dos alimentos - um estudo de caso aplicado na universidade aberta à terceira idade - UNATI DE TOLEDO/PR. In: VIII CONGRESO LATINOAMERICANO DE SOCIOLOGIA RURAL, 2010. Porto de Galinhas, Pernambuco.

RODRIGUES, R.M. Pesquisa Acadêmica: como facilitar o processo de preparação de suas etapas. São Paulo: Atlas, 2007.

ROMBALDI, C.V.; TIBOLA, C.S.; FACHINELLO, J.C.; SILVA, J.A. Percepção de consumidores do Rio Grande do Sul em relação a quesitos de qualidade em frutas. Revista Brasileira de Fruticultura, v.29, n.3, p.681-684, 2007.

SATO, G.S. As novas regras para o mercado global: certificações de origem e qualidade para alimentos seguros. Revista Eletrônica de Negócios Internacionais, v.4, n.1, p.151-163, 2009.

SPERS, E.E.; ZYLBERSZTAJN, D.; LAZZARINI, S.G. Percepção do Consumidor sobre os Mecanismos de Qualidade e Segurança em Alimentos. Revista de Administração da UNIMEP, v.1, n.1, p.57-80, 2003.

THILMANY, D.D.; UMBERGER, W.J.; ZIEHL, A.R. Strategic market planning for value-added natural beef products: A cluster analysis of Colorado consumers. Renewable Agriculture and Food Systems, v.21, n.3, p.192–203, 2006.

THRUSFIELD, M. Epidemiologia Veterinária. 2. ed. São Paulo: Roca, 2004.

TIBOLA, C.S.; FACHINELLO, J.C. Tendências e estratégias de mercado para a fruticultura. Revista Brasileira de Agrociência, v.10, n.2, p.145-150, 2004.

VELHO, J.P. et al. Disposição dos consumidores porto-alegrenses à compra de carne bovina com certificação. Revista Brasileira de Zootecnia, v.38, n.2, p.399-404, 2009.

VIVAS, C.I.R.; COELHO, M.D.C.M.; ESTEVES, M.I.C. Análise do comportamento de consumidor de queijos certificados alentejanos. In: AYALA CALVO, J.C.A. (coord). Conocimiento, innovación y emprendedores: Caminoal futuro.Logroño/Espanha: Universidad de La Rioja, 2007.p. 2128-2141.

ZAMUDIO, L.H.B. Caracterização e percepção de consumidores sobre a qualidade da carne de frango comercializado em Brasília, DF. 2010. 125p. Dissertação (Mestrado em Agronegócios) – Universidade de Brasília, Brasília.

Published

2014-06-05

How to Cite

Valent, J. Z., Vieira, T. R., Bruzza, A., Rodrigues, R. G., Celia, A. P., & Schmidt, V. (2014). FACTORS TO CERTIFIED FOOD CONSUMPTION IN BRAZIL. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 18, 57–65. https://doi.org/10.5902/2236117013094